ZEEWOLDE - Atish Sewmangel uit Zeewolde is de bewonersvertegenwoordiger in de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Lelystad (CROLL). De commissie zoekt evenwicht tussen de verschillende belangen rondom de luchthaven en de bevordering van een duurzame ontwikkeling.

In de commissie zitten vertegenwoordigers en gebruikers van de luchthaven, omwonenden, milieuorganisaties en besturen van omliggende gemeenten en provincie. Atish zit namens omwonenden (en dus de inwoners van Zeewolde) in de CROLL. In dit interview legt hij uit wat de commissie precies doet en wat zijn rol daarin is.

Wat doet de CROLL?

Iedere luchthaven van nationale betekenis heeft een zogenaamde Commissie Regionaal Overleg. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu besloot dat deze commissies er moeten komen. De commissie is een onafhankelijk overlegorgaan waarin alle betrokken partijen samenkomen om de verschillende belangen rondom een luchthaven in evenwicht te brengen.

Zo zorgt de commissie ervoor dat de ontwikkelingen op het vliegveld en de effecten daarvan op de omgeving zorgvuldig worden afgewogen. In de CROLL bespreken zij onderwerpen als veiligheid, milieu-impact, ruimtelijke ordening, communicatie en economische impact.

Waarom heeft u gereageerd op de vacature van bewonersvertegenwoordiger van de CROLL?

Ik zag de vacature op een van de sociale media kanalen van de gemeente Zeewolde. Mijn achtergrond en bijna afgeronde opleiding Integrale Veiligheidskunde sluiten hier goed op aan. En ik vind het een mooie manier om op te kunnen komen voor de belangen van inwoners van Zeewolde. Ik breng onafhankelijk de inzichten, zorgen en/of bezwaren van inwoners ter sprake. Het was voor mij een bewuste keuze om vanuit de stad te verhuizen naar Zeewolde. Ik verlangde naar rust, ruimte en groen en vond dat in Zeewolde. Natuurlijk vind ik het belangrijk dat dat zo blijft. Met mijn deelname aan de CROLL probeer ik daar zo goed mogelijk aan mee te werken.

Hoe vaak vergadert de commissie en wat zijn de agendapunten?

De commissie komt 4 á 5 keer per jaar samen. En natuurlijk vaker als dat nodig is. We hebben het bijvoorbeeld over ‘wat als Lelystad Airport opent voor burgerluchtvaart’. We bekijken dit vraagstuk allemaal vanuit onze eigen expertise. Ik probeer dan in kaart te brengen welke gevolgen dit kan hebben voor de inwoners van Zeewolde. We hebben als commissie geen beslissingsbevoegdheid, maar belichten vanuit onze eigen expertise de voor- en nadelen. De ideeën en adviezen van de commissie worden meegenomen en besproken door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).